Kénytelen félreállni, mert figyelmeztető lámpa jelenik meg a műszerfalon? Az olajlámpa a legkellemetlenebb időpontokban villanhat fel, ami többek között utalhat arra, hogy az olajszint túl alacsony, de jelezhet rendellenes olajnyomást, eldugult olajszűrőt, hibásan működő olajszivattyút vagy akár hibás érzékelőt, vezetéket is. Ha az olajszint túl alacsony, akkor ez egyszerűen megoldható a maximálisan megengedett szinting való feltöltéssel. Mindig az autó gyártója által előírt olajtípust használja, és töltse fel a szükséges mértékig, amíg a műszerfalon a figyelmeztető lámpa ismét kialszik. Most pedig marad a kérdés: mi okozta az olajszint csökkenését? Ennek oka lehet a túlzott olajfogyasztás vagy szivárgás.

Az autógyártók már több mint 8 különféle típusú hűtőfolyadékot írnak elő kötelező követelményként. A súlyos motorkárosodások gyakran a nem megfelelő hűtőfolyadék használata miatt hibásan működő hűtőrendszer következményei. A belsőégésű motorral felszerelt modern autók csúcstechnológiájú, komplex hűtőrendszerekkel vannak felszerelve.
 
Ezek a rendszerek különböző fémekből állnak (pl.: öntöttvas, rozsdamentes acél, alumínium, magnézium, sárgaréz), melyek mindegyikének különféle tulajdonságaik vannak. A motor zökkenőmentes működéséhez elengedhetetlen, hogy csak a megfelelő hűtőfolyadékot használjuk. A gépjárműgyártóknak megvannak a saját követelményeik a megfelelő hűtőfolyadékkal kapcsolatban. Ezért alapvető fontosságú ezen követelmények szigorú betartása.

Magyarországon hivatalosan 2020. január elsején vezették be az E10 jelölésű üzemanyagot, amely a korábbi 95-ös oktánszámú benzin mintegy 10 térfogat százalék bioetanollal adalékolt új változata. A Kiotói Egyezménnyel összhangban, 2009-ben az Európai Parlament kihirdette a 2009/30/EK irányelvet, mely részletesen szabályozza az üzemanyagokkal összefüggő követelményeket, egyebek között a benzinbe és a gázolajba bekevert bioösszetevők arányait. Ezt a szabályozást a magyar jogrendbe szintén átültették, melynek következtében hazánkban is megjelentek az ilyen típusú üzemanyagok (E10, B7).
 
Ugyanakkor a piacon elérhető egyéb benzinfajták – pl.: a 98-as és 100-as oktánszámú prémiumtermékek – összetétele nem változott, így azoknál általában megmaradt a korábban előírt mintegy 5 térfogat százalék etanol tartalom, illetve ezzel együtt az E5-ös jelölés is.
 
Miért vezették be az új üzemanyagokat? Mi volt a jogalkotó szándéka? Milyen hatással van az E10-es benzin az autóinkra? Konkrétan mely típusokat kell jobban óvnunk? Mit tehetünk az esetleges negatív következmények ellen? Ez a cikk ezekre a kérdésekre igyekszik választ találni.
 

Európában egyre több új autót szállítanak automata váltóval. Ennek oka egyrészt a nagyobb kényelem, másrészt az autonóm vezetés megjelenése. Ez utóbbi automatikus váltást igényel. Az olyan funkciókkal, mint a „távolságtartás” és a „forgalmi dugó asszisztens”, az autók félig automatikusan vezethetnek például 0 és 130 km/óra sebességtartomány között. A különféle típusú automata váltórendszerek nagyon specifikus folyadékokat igényelnek, hogy biztosítsák a sebességváltó zökkenőmentes és megszakítás nélküli működését a teljes élettartamuk alatt. Ezt a folyadékot időben kell cserélni, hogy a sebességváltó továbbra is megfelelően működjön.

A megfelelő motorolaj kiválasztása elengedhetetlen a motor tökéletes működésének és védelmének biztosításához. A kenő tulajdonságon kívül a motorolaj számos más funkcióval is rendelkezik, beleértve a hűtést, a zajcsökkentést, a tisztítást, a tömítést és a vezérlést (például a változó szelepvezérlésnél). Míg 20 évvel ezelőtt a szabvány a 10W-40 viszkozitású motorolaj volt, manapság ez a 0W-20 viszkozitású, és a tendencia a még alacsonyabb viszkozitás felé mutat.

Köztudott, hogy az autóalkatrészek esetében van OEM (eredeti berendezésgyártó = gyári) minőség és gyakran utángyártott (utánzat) minőség is.
Ez a kettős minőség hasonlóan érvényes a motorolajra is, amelyet szintén egy adott motoralkatrésznek kell tekinteni!
 
Igaz azonban, hogy az „utánzat” motorolaj, ellentétben az „utángyártott” autó alkatrészekkel, általában láthatóan nem különböztethető meg a gyári minőségtől. Ráadásul természetesen egy „rossz” folyadék mindig „illeszkedik”, míg ez a „rossz” autóalkatrészek esetében nem így van.
 
Az autógyártó által előírt megfelelő gyári (OEM) motorolaj-minőség elengedhetetlen, mert a specifikációk (és az általuk garantált minőség) biztosítják a szükséges védelmet a motorok és a kipufogógáz-utókezelő rendszerek számára. A gyári specifikációknak megfelelő motorolajok garantálják a motor maximális élettartamát és megbízhatóságát, megakadályozzák az autó legdrágább és leglényegesebb részeinek károsodását a legkevesebb negatív környezeti hatás mellett.

Mire való az MPM teljes diesel rendszer tisztító adalék?
 
Az MPM komplett diesel rendszer kezelés páratlan a dízel üzemanyag-befecskendezők tisztán tartásában és a már kialakult lerakódások eltávolításában. A modern, közös nyomócsöves befecskendező rendszerű dízelmotorok érzékenyebbek a motor és az injektor lerakódásaira. A szennyeződött befecskendezők csökkentik a gázolaj áramlását és hibás befecskendezési mintákhoz vezetnek. Ez többek között alacsonyabb motorteljesítményt, magasabb üzemanyag-fogyasztást, kenési problémákat, nem kívánt lerakódásokat és a káros kipufogógáz-kibocsátás növekedését eredményezi. Független tesztek igazolták az MPM Complete Diesel System Treatment kivételes tulajdonságait a rendszerek tisztításában és azok tisztán tartásában, még olyan üzemanyagok esetében is, amelyekben a hozzáadott biokomponens akár 10% is lehet (Magyarországon a B7 dízel biokomponense jelenleg 7 %).

Mire való az MPM teljes benzin rendszer tisztító adalék?
 
A modern (turbófeltöltős) benzinmotorokat egyre inkább közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel látják el. Egy ilyen rendszer energiát biztosít, miközben egyidejűleg megfelel az egyre szigorúbb környezeti követelményeknek is. Ezek a kiváló minőségű üzemanyag-befecskendező rendszerek azonban érzékenyek a szennyeződésekre, amelyek meghibásodásokat és károkat okozhatnak. A modern benzinmotor üzemanyag-befecskendezőinek apró befecskendező nyílásaik vannak, amelyek közvetlenül az égéstérben helyezkednek el. Itt ezek a befecskendezők nagyon magas hőmérsékletnek és nyomásnak vannak kitéve. Ha egy motort leállítanak, a befecskendezőkben mindig marad némi üzemanyag. Ezeket az üzemanyag-maradványokat az égéstér körül fennmaradó hő "elszenesíti", így kis mennyiségű szennyeződés marad a befecskendezőn. Ez a folyamat minden motor beindításakor és leállításakor megismétlődik. Ez a nagyon fokozatosan kialakuló szennyeződés eltömíti a befecskendezők apró befecskendező nyílásait és szabálytalan üzemanyag-befecskendezési mintát hoz létre.

Kedves Látogató!

A Blog szekcióban az MPM Olajvállalatról, illetve az MPM termékekről jelenítünk meg híreket, érdekességeket és szakmai cikkeket.
Térjen vissza hozzánk és informálódjon első kézből!
Köszönettel:

A Salus-Duo Kft. csapata